vrijdag 17 oktober 2014

Feestportet







Feestportet

Samen met twee klasgenoten hebben wij een leuk filmpje in elkaar gezet met het thema feest.
Door middel van een camera hebben wij vele foto's gemaakt en vervolgens achter elkaar gezet om beweging te creeëren en er een filmpje van te maken tijdens de ICT-lessen.

Wanneer feest ik?
Vooral op festivals en concerten, niks leukers dan lekker gek doen en dansen met een enorme menigte mensen.
Wat was mijn laatste grote feest? Sziget afsluiting van Calvin Harris
Wat was daar leuk aan? Het was een festival van zeven dagen in Boedapest, Calvin Harris sloot het hele festijn af en iedereen ging helemaal los, na afloop was het vuurwerk, een goed feestje dus.
Welke attributen kun je inzetten om dat feestgevoel opnieuw in te zetten?

Muziek van Calvin Harris keihard opzetten, met een aantal mensen springen en dansen, lampen gebruiken voor een disco effect.



Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: Fotoportret
naam student: Amber Storm

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.

 We hebben eerst een storyboard gemaakt. Het thema was: feest. Samen kwamen we tot een tof idee, Patrick had een tof idee om iemand als clown te verkleden en ik kwam op het idee een ballon voorbij te doen zodat de persoon die als clown verkleed ging telkens die kleur op zijn gezicht kreeg, toen kwamen we op het idee de clown de ballon op te laten blazen. Om het helemaal af te maken kwam Patrick met het idee de ballon te laten "knappen". Zo konden we snel aan de slag met foto's maken en uitwerken hoe we het aan zouden pakken.




 X
vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).

Er is sprake van een centrale compositie aangezien er een centraal punt is, dat is Patrick. Als achtergrond hebben we voor een goede felle kleur gekozen: rood (ook een van de primaire kleuren).
Verder hebben we gekozen om de foto's met een  camera en een statief vanuit een hoogstandpunt te maken. Zodat Patrick kon blijven liggen en de kans kleiner was dat hij zou bewegen, om de foto's zo netjes mogelijk te maken voor de animatie (zie bijgevoegde foto).




 X
materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?

Wij hebben gewerkt met een statief, camera, karton (rood), papier (rood, geel, blauw), lijm, schaar, computer, moviemaker, smink (wit, zwart, rood), krat met klei (om de statief in de goede houding te zetten en te zorgen dat deze niet viel) en ballonen.
In het begin hebben we een beetje moeite gehad om het statief in de goede positie te krijgen, maar dat was gelukt met behulp van de krat met klei.
Misschien was een pruik nog leuk geweest, maar aangezien we van te voren niet wisten dat we iemand in een clown zouden omtoveren konden we deze niet van te voren meenemen. Verder was is tevreden over alle materialen die we hebben gebruikt.


 X


beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).

We hebben plaatjes op internet opgezocht van clowns om even te kijken hoe ik Patrick moest schminken. Verder hadden we als voorbeeld ons zelf gemaakte storyboard. 




 X
werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?

 Met camera heb ik eerder gewerkt. Maar met een statief niet, de goede positie vinden en de goede positie houden was erg moeilijk aangezien we vanaf een moeilijke hoek fotografeerden. Ook was moviemaker nieuw voor mij, gelukkig voor Patrick niet en ik heb mee kunnen kijken hoe alles werkt en hoe je een filmpje in elkaar zet. We hebben gezamenlijk gekeken hoeveel seconden per foto handig was en Patrick kwam met een leuk liedje.
Samenwerking ging ook super.




 X
onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?

We hebben er voor gekozen eerst een storyboard te maken van ons idee met het thema feest (betekenis), zodat we wisten wat we allemaal ongeveer moesten fotograferen en in welke volgorde. We hebben vervolgens de docent om schmink gevraagd en die is deze gaan vragen bij een drama docent. We besloten alvast foto's te maken die zonder schmink al konden worden gemaakt. Dus hebben we het statief, met camera, goed geplaatst, een achtergrond van rood karton neergelegd, ons BOOM! plaatje gemaakt, de ballonnen klaargelegd (materialen). Daarna ging Patrick op het rode karton liggen in het midden om zo een centrale compositie te creëren, hebben we de camera goed ingesteld, met een hoog standpunt, zodat je alleen de rode achtergrond en Patrick kon zien (vorm). We kozen ervoor Patrick op de grond te laten liggen, zodat hij zonder moeite weinig kon bewegen, terwijl Patrick lag hebben we ook de schmink aangebracht op zijn gezichtje, ook om hem niet te laten bewegen. Nadat we alle foto's hadden gemaakt hebben we deze op een USB-stick gezet en tijdens ICT een animatiefilmpje gemaakt met hulp van chef Patrick die hier al eerder mee had gewerkt en ons leerde hoe we moviemaker moesten gebruiken (werkwijze)




 X

eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.



Ik vond de samenwerking erg goed gaan, we waren allemaal enthousiast over hetzelfde idee en dachten allemaal goed mee. Zo konden we overal lekker snel mee aan de slag. Ook vind ik het resultaat erg leuk geworden.
Wat kon beter? Waarom?



 We hadden misschien wat beter na kunnen denken over feestartikelen om mee te nemen, maar aangezien we alle drie HUbl nog niet helemaal snapten hadden we dit even over het hoofd gezien, maar toch hebben we dit met creativiteit op kunnen lossen. Nu we HUbl wel allemaal snappen zou dat de volgende keer dus ook goed voorbereid zijn.


Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

beeld
functie(s)
beschrijving

 Voorbeeld
 Voorbeelden voor het schminken van Patrick, zonder de schmink had hij er niet als een clowntje uit gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten