woensdag 29 oktober 2014

Jan en de Jugendstilposter


De Kus Gustav Klimt
Sagrada familia

Ken jij producten die gemaakt zijn in de jugendstilstijl? Sagrada familia, de kus van Gustav Klimt. Wat zijn de kenmerken van Jugendstil? Jugendstil laat zich vooral inspireren door de natuur: Planten, bloemen, vogels, water, rotsen, vaak in combinatie met knappe, slanke vrouwen met lang haar. Welk product of event zou jij een poster voor willen maken? Shampoo aangezien bij Jugenstil veel knappe vrouwen met lange haren worden afgebeeld en veel bloemen en fleurige dingen worden gebruikt. Of bij natuurlijke producten, aangezien jugendstil zich laat inspireren door de natuur.

De opdracht was een reclameposter maken in de stijl van Jugendstil net als de poster van Jan Toorop over slaolie (daarom ook wel slaoliestijl genoemd). We hebben een aantal voorbeelden gezien. En zelf heb ik besloten een poster voor L' oreal haarproducten te maken, met een vrouw met langs haar die onder de douche haar haar insopt, vandaar de bubbels om haar heen.

Ik heb ook aan aantal voorbeelden gezocht en hier collages van gemaakt.


Voorbeelden kunst en patronen Jugendstil


We hebben het kunstwerk met wasco krijt getekend. Door dikkere lijnen te gebruiken en deze uit te vegen heb ik het kunstwerk in kunnen kleuren. Hieronder zal ik mijn stappen laten zien (die overigens ook te zijn in de collage hierboven). Ik heb eerst een schets gemaakt met potlood. Daarna ben ik verder gegaan met krijt. Ik heb ervoor gekozen om reclame te  maken voor shampoo van L'oreal. Omdat Jugendstil zich laat inspireren door natuurlijke dingen, vond ik dit erg gepast aangezien haarproducten vaak (beweren) natuurlijke producten te bevatten. Ik heb de haren golvend weergegeven en heb bubbels op de achtergrond weergegeven alsof ze haar haren wast. 





















Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving:
naam student:

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.

 Ik heb een reclame gemaakt voor shampoo van L'oreal. Dit heb ik met golvende lijnen verwerkt in het haar van het "model". Als model heb ik een vrouw gebruikt, zoals ze vaak ook bij Jugendstil gebruikten. Verder heb ik water en bubbels in ronde vormen verwerkt. Verder heb ik het merk ook verwerkt tussen de haren van de vrouw. 
Ik wil met deze poster bereiken dat vrouwen bij het gebruiken van deze shampoo zich vrij en fris voelen en even helemaal relaxt.




 X
vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).

 Ik heb ervoor gekozen om L'oreal dezelfde kleur te doen als het water en de bubbels om zo een geheel te creëren, verder heb ik ervoor gekozen om het haar van de vrouw bruin te doen, zodat er sprake is van een duidelijk kleurcontrast. 
Qua structuur heb ik geprobeerd in het haar een soort herhaling te krijgen, door meerdere krullen op dezelfde manier weer te geven.
Ik heb vooral ronde vormen gebruikt, te zien in de waterdruppels en het sop van de shampoo.
Verder heb ik verschillende kleuren bruin in het haar proberen te verwerken om zo verschillende bruintinten in het haar te krijgen, dus is er sprake van een licht-donkercontrast.
In het gezicht en de nek heb ik schaduw proberen te creëren 



 X

materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?

Ik heb gebruik gemaakt van een passer om mooie cirkels te kunnen maken. Verder heb ik met potlood een beginnende schets gemaakt. Toen ik tevreden was met mijn schets heb ik met krijt over mijn schets heen getekend, het haar en merk getekend/gesschreven.

Ik heb op zowel de basisschool, als op de middelbare heb ik met krijt en potlood gewerkt. 
Ik vond het gezicht van de vrouw moeilijk om te tekenen met krijt omdat de details erg moeilijk zijn om te tekenen, daarom had ik misschien liever gewoon met potlood gewerkt, omdat je dan sommige dingen beter in detail weer had kunnen geven. 



 X

beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).

Ik heb vooral erg op het haar van de vrouwen gelet (uit de voorbeelden), ik heb geprobeerd om het zo golvend mogelijk weer te geven. En zo natuurlijk en echt mogelijk. Dit zie je aan de krullen in het haar en de verschillende kleuren die zijn gebruikt. Ook heb ik krijt uitgeveegd om mooie vloeiende lijnen te creëren.



 X

werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?

 Ik heb eerder met het materiaal gewerkt, maar niet met de techniek. Ik vond de details vooral erg en de techniek om het er zo echt mogelijk uit te laten zien erg moeilijk.


 X


onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?

 In de foto's hierboven is het proces van het kunstwerk te zien. We moesten een poster in de stijl van Jugendstil maken, dus heb ik gekozen voor een shampoo van L'oreal. Vrouwen voelen zich vrij, fris en relaxt bij het gebruik van deze shampoo. Ik heb voor de kleuren bruin en blauw gekozen als basis, omdat dit beide erg natuurlijke kleuren zijn in mijn ogen. Bruin voor het haar en blauw voor het water, sop en het merk. Om dit te benadrukken heb ik ervoor gekozen ronde vormen te gebruiken. Ik heb mijn voorbeelden goed kunnen gebruiken om op het idee te komen van mijn poster. Verder was ik al bekend met het materiaal, heb ik om het geheel in te kleuren ervoor gekozen om het krijt uit te vegen. 




 X


eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.



 Het proces verliep erg soepel, ik had meteen een beeld in mijn hoofd en ben dat meteen  uit gaan werken. Voordat ik het weet had ik een schets, een idee van kleuren en een merk om mee te werken. Ook vind ik het resultaat erg gaaf geworden.

Wat kon beter? Waarom?


 Ik vond het moeilijk om details erg duidelijk te maken met krijt, dat is waarschijnlijk ook te zien aan het gezicht van de vrouw, doordat krijt nogal een dikke structuur heeft vond ik dit erg moeilijk om het gezicht elegant en vrouwelijk te maken.



Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

beeld
functie(s)
beschrijving
Plaats hier de afbeelding van het beeld of verwijs naar het beeld dat ergens anders op je blog staat.
 Voorbeeld
 Het haar van de vrouw heeft een mooie golvende structuur, met de paarse achtergrond en het merk mooi verwerkt in de tekening, vond ik dit een perfect voorbeeld voor mijn poster.

Ik heb geprobeerd mijn merk zo mooi mogelijk naar voren te brengen, zonder dat het storend zou zijn en de haren van de vrouw elegant en golvend proberen weer te geven.

1 opmerking:

  1. Hoi Amber,

    Hierbij de feedback voor Beeldende Vorming Jugendstil poster:

    Feedbackformulier beeldend onderwijs

    opdrachtomschrijving: Jugendstil poster
    naam maker: Amber Storm
    naam feedbackgever: Madelon Kolkhuis Tanke



    betekenis: De betekenis van de opdracht komt heel erg goed naar voren. Je gebruikt echt de kenmerken van het Jugendstil. De sierlijke en organische vormen zijn duidelijk te zien. 5

    vorm: Alles is verbonden met elkaar, wat de opdracht was. Alleen de letters had je dan misschien beter aan elkaar kunnen schrijven. 4

    materie:De materialen heb je prima gebruikt. Mooi dat je dikke lijnen heb laten staan, maar ook met uitvegen hebt gewerkt! Je hebt niet het hele blad gebruikt, maar ik denk dat dat bij jou werk juist beter is.4

    beschouwing: Je hebt goed voorbereid. Je hebt van ter voren afbeeldingen opgezocht en dat laat je op je blog mooi zien. Tijdens de les heb je ook een van die foto’s gebruikt als voorbeeld.4

    werkwijze:Je werkwijze is goed. Mooi dat je begonnen bent met schetsen. Dat maakt het voor jezelf ook iets makkelijker.
    Ik kan merken dat je vaker met dit materiaal hebt gewerkt (denk ik), het ziet er goed uit en je weet wat je ermee moet doen.
    Je hebt er ook alle tijd voor genomen. 5

    onderzoek:Je hebt goede keuzes gemaakt voor je werk. Het lijkt mij vrij moeilijk, dus je hebt jezelf mooi uitgedaagd! 5

    eindoordeel:
    4-5

    tips en tops


    Je kunstwerk is echt heel mooi geworden. Top gedaan! 
    Zoals ik hierboven als zei, was het mooi geweest als je de letters helemaal met elkaar verbonden had en het wat meer met de rest van je werk verbonden had.


    Groetjes,
    Madelon Kolkhuis Tanke 1C

    BeantwoordenVerwijderen