maandag 3 november 2014

Eigen feedback



Inleiding:
Als kind vond ik drama al super interessant. Ik vond het geweldig om stukjes uit disney films na te spelen of te citeren. Ook hadden wij om de twee jaar op de basisschool altijd een musical, iets waar ik altijd echt naar uit keek. De doorslaggevende keuze voor mijn middelbare school was het feit dat ze veel aan drama deden op deze school en dat ik hier examen in kon gaan doen. Drama was dus ook altijd mijn favoriete les, maar het bleef niet alleen bij lessen, buiten school hadden we ook iets wat parascholaire markt heet. Dus ik ging bij de toneelgroep. Ik heb hier vrienden voor het leven gemaakt en het stuk was echt geweldig. Hierboven een link van de trailer van het stuk, kijk maar of je mij kan spotten!

Verder is het fijn aan drama om even lekker gek te kunnen doen, of opeens een gemenerik te kunnen spelen, anders dan anders en daar hou ik wel van. Even lekker je hoofd leeg maken.

Ook vind ik het mooie aan theater en dans dat het mensen bij elkaar brengt. Kijk maar naar een avondje uitgaan bijvoorbeeld, iedereen staat te dansen op dezelfde muziek in dezelfde club. Ik vind de eenheid die je dan met zijn allen vormt erg mooi. Zo ook bij theater, de reacties die het publiek geven een oh, ah, of een traantje wegpinken. Je gaat met zijn allen naar dezelfde voorstelling omdat je allemaal dezelfde passie hebt. 

Feedback:

Met ons groepje; Chris, Madelon, Maroesja, Patrick en ik, hadden we het begrip vertelpantomime gekregen. Ik wist zelf wel wat het begrip vertelpantomime betekende, maar was er nog niet bekend mee hoe ik er een stukje voor moest schrijven of voorbereiden, laat staan een les ervoor te maken.
Ik heb geleerd dat een verhaal voor een vertelpantomime altijd in de tegenwoordige tijd moet zijn, anders kunnen de handelingen die worden verteld niet woorden uitgebeeld.
Verder ging onze samenwerking in het begin erg goed. Alleen kwam er iemand niet opdagen op de afgesproken dag om te filmen, dit zorgde voor nogal wat problemen, maar uiteindelijk hebben we het opgelost door die dag te filmen en Maroesja later stukjes op te laten nemen en het filmpje te laten monteren, wat ik erg mooi geworden vind. 
Ik vond vertelpantomime wel een moeilijk om er een goede les voor de bovenbouw van te maken. Uiteindelijk hebben we ons dan ook meer op de onderbouw gefocust.
Het verhaal om te vertellen hebben we ook een paar keer opnieuw moeten schrijven, aangezien we daar een paar keer mee de mist in zijn gegaan.
Maar iedereen was erg enthousiast en deed goed mee.

Ons filmpje is voor de onderbouw geschikt. Er staan meerdere mogelijkheden voor een warming-up en uitgelegd hoe je een verhaal moet schrijven. Ook word duidelijk uitgelegd wat een vertelpantomime is.
Zo krijgen leraren een duidelijk beeld van het maken van een les hierover. Ook hebben we nog extra dingen toegevoegd waar je op moet letten, voorbeelden van do's and don'ts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten