Masker
Weet jij wat de woorden narren, zotten en dwazen betekenen?
Ja, allemaal mensen die lekker gek doen, of gewoon niet sporen (gek zijn).
Verkleed jij je weleens? Niet vaak, maar soms voor een thema
feest wel. Wanneer doe je dat een gedraag jij je dan ook anders? Thema feesten,
nee ik ben gewoon mezelf. Op mijn middelbare school heb ik wel bij de
toneelgroep gezeten, dus dan was je gewoon je karakter die je moest spelen, dus
wel iemand anders.
Heb je zelf weleens aan Carnaval meegedaan? Alleen op de
basisschool. Als wat was je verkleed? Cowboy, een monster, de lente, etc.
Heb je zelf weleens meegedaan aan een
dans/toneelvoorstelling? Ja
Wat waren de kenmerken van de personages?
Het stuk heette dracula, ik had twee rollen
Gretl: Een vrolijke, stoere en krachtige vrouw die getrouwd
was met Hans, eigenlijk was zij stoerder dan Hans, maar omdat ze zoveel van hem
houdt laat ze dat niet blijken. Ze is de eigenaar van een herberg en maakt het
iedereen graag naar zijn zin daar. Het is een gezellige tante die voor iedereen
wilt zorgen.
Moeder van Dracula: Vind haar zoon Dracula helemaal het
einde, is ongelofelijk slim en sluw, helpt haar zoon met het bedenken van snode
plannetjes en is natuurlijk van adel. Ze heeft Dracula alleen opgevoed nadat
haar “man” maar een nacht met haar door had gebracht en haar had gebeten. Ze is
sluw, slecht, maar van haar zoon houdt ze zielsveel en ze gaat door het vuur
voor hem.
Ik heb deze opdracht samen met Madelon uitgevoerd.
Bij het maken van een masker moest ik meteen aan een drama activiteit denken bij mij op de middelbare school. We hadden verschillende maskers van Italiaanse karakters. Waaronder Pantalone.
Karakter pantalone: Gierig, houdt van geld (zal ook iedereen in de steek laten voor geld), bejaarde koopman die ook van mooie vrouwen houdt (maar natuurlijk niet zoveel als van geld).
Pantalone werd/wordt meestal afgebeeld met een grote kromme neus en een nors gezicht.
Samen hebben we geprobeerd een masker te maken van het karakter Pantalone.Hierboven is in verschillende afbeeldingen de stappen die we hebben genomen. We hebben gewerkt met behang lijm, kranten, zwart en rood papier.
We hebben rood als basis voor het gezicht gebruikt en zwart om de gelaatstrekken aan te duiden. Ook hebben we een Italiaans snorretje gegeven aan het masker, omdat het natuurlijk een Italiaan is.
Als basis hadden we een grote ovale prop gemaakt van kranten daar zijn wij met krantenstroken overheen gegaan en hebben deze met lijm vastgeplakt. Als je de krantenprop weghaalt zou je het masker ook echt op kunnen zetten.
Reflectieformulier beeldend onderwijs
opdrachtomschrijving: Masker
naam
student: Amber Storm
Reflecteer
op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang
tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een
waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft
niet.
component
|
beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
Geef
aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel
daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Ik dacht meteen aan Pantalone, ik was alleen de naam van het karakter even kwijt, maar na even zoeken op Google hadden we de naam snel gevonden. We hebben een plaatje opgezocht als voorbeeld en zijn vanuit dat voorbeeld aan de slag gegaan. Het masker van Pantalone werd gebruikt bij improvisatiespel. Dus was ook een vorm van vermaak. Net als bij narren.
|
|||||
vorm
|
Leg
aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar
in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Voor het gezicht hebben we een ovale vorm gemaakt met kranten. Verder hebben we de gezichtsuitdrukkingen zo duidelijk mogelijk te maken. We hebben voor rood gekozen om hem een beetje boos te laten lijken en nors.
|
|||||
materie
|
Met
welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal?
Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja
waarom?
Met vliegenpapier, kranten, lijm. Vliegerpapier had ik nog nooit mee gewerkt, met papier-maché overigens wel voor surprises met sinterklaas. Ik vond het prettig materiaal om een masker mee te maken. |
|||||
beschouwing
|
Welke
beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke
beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke
voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en
de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel
detailfoto’s toevoegen).
Ik dacht meteen aan pantalons. Nadat we een foto op internet hadden gevonden gingen we hier meteen mee aan de slag. Door de wenkbrauwen groot en vors te maken kijkt het masker erg nors. Ook hebben we de mondhoeken naar beneden gedaan en een kromme neus , om een chagrijnig mannetje van het masker te maken. |
|||||
werkwijze
|
Had
je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je
daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik heb er al weleens mee gewerkt, alleen het vliegenpapier was niet, maar gaf wel een mooi egaal effect en zorgde ervoor dat we het masker niet ook nog eens moesten gaan verven. De vormen en gezichtsuitdrukking vond ik best moeilijk, als het makkelijker was geweest had ik graag nog wat plooien willen maken om het extra duidelijk te maken. |
|||||
onderzoek
|
Beschrijf
en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke
keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit
proces meegenomen?
We hebben op internet een voorbeeld gezocht, nadat we deze hadden begonnen zijn we meteen aan de slag gegaan. De samenwerking verliep erg soepel. Wel denk ik dat we omdat Pantalone een gierig en nors mannetje is misschien beter voor de kleur groen (afgunst) hadden kunnen gaan dan voor rood. Ik denk dat we ons misschien een beetje te veel hebben laten beïnvloeden door het voorbeeld.
|
|||||
eindoordeel:
|
||||||
Wat vind
je geslaagd? Leg uit.
|
Uiteindelijk vind ik de emotie van het masker toch nog erg mooi naar voren gekomen, ook al vonden we dit moeilijk.
|
|||||
Wat kon
beter? Waarom?
|
De kleur van het masker had misschien beter groen gekund achteraf.
|
Bij
het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron.
Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld
aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.
beeld
|
functie(s)
|
beschrijving
|
Voorbeeld
|
Dit masker hebben we als voorbeeld gebruikt om ons te inspireren.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten